Ankelskader

​De fleste ankelforvridninger sker typisk under idrætsudøvelse. Alt efter skadens omfang forstrækkes eller overrives et eller flere af ledbåndene, typisk på ydersiden af anklen. Det gør anklen ustabil. Ledbåndene i anklen er vigtige for stillingssansen i anklen, og den samlede effekt af en forstrækning er derfor, at stillingssansen og stabiliteten i anklen forringes. Det øger risikoen for at træde forkert igen. Derfor SKAL, en ledbåndsskade i anklen genoptrænes.

Førstehjælp til den akutte ankelskade​

Når skaden er sket, er det vigtig at danne sig et overblik over skaden. Hvis foden ser helt forkert ud, kan det tyde på, at der er sket et brud. Hvis du mistænker brud skal du straks tilses af en læge på skadestuen.

Hvis der ikke er mistanke om brud, fjernes sko og strømper forsigtigt uden at vride yderligere i foden, og derved forværre skaden. De første 48 timer gælder RICE princippet, som er en forkortelse for Rest, Ice, Comprssion, Elevation. Det indebærer:​

  • R – fuldstændig aflasting af benet​
  • I – kuldepakning over smertestedet​
  • C – kompressionsbandage​
  • E – hæve benet højt, dvs. gerne over hjertehøjde

Nedkølingen gentages i 20. minutter hver 2.-3. time.

Øvelser til fjernelse af hævelsen​

Efter 48 timer kan du langsomt begynde at lave øvelser, der har til formål at fjerne eventuel hævelse af foden.

Øvelse 1​

Lig på ryggen. Sæt den skdadede fod op mod væggen og pres fodsålen ind mod væggen uden, at der er nogen bevægelse i foden. Hold presset i 5 sek. Og slap så af. Gentag øvelsen til udtrætning.

Øvelse 2​

Lig med foden over hjertehøjde og bøj og stræk foden.

Gentag kompression og nedkølingen efter endt træning så længe, der er tendens til, at anklen hæver.

Mobilisering

​Har din ankel været udsat for en kraftig forvridning er det en god idé at få checket fodens ledbevægelighed hos en kiropraktor eller fysioterapeut. At leddet bevæger sig korrekt fremmer ophelingen og fodfunktionen

Tapening af den skadede ankel​

Når hævelsen er næsten forsvundet, er det tid til at gå videre med genoptræningen af anklen. For ikke at forstrække det skadede ledbånd igen, er det i denne fase en god idé at bruge en ankel bandage eller at lægge en bandage af uelastisk tape hen over det skadede ledbånd således, at foden ikke kan komme i yderstilling.

FØLG OS PÅ FACEBOOK

​​På vores Facebook, kan du se de seneste ​billeder og opdateringer fra vores hverdag.​

Firmanavn & CVR​

Svendborg Kiropraktik & Fysioterapi

CVR: 21505641

Adresse

Hulgade 9, 2. sal

5700 Svendborg

Kontakt os